Aktywność fizyczna – niezbędna na co dzień

Aktywność fizyczna – niezbędna na co dzień

Siedzący tryb życia zdominował ludzkość. W pracy czy w szkole, na uczelni – siedzimy. W drodze do tych miejsc – też siedzimy (w aucie czy w autobusie). Po powrocie do domu – siedzimy przed TV, komputerem, książką… Tak naprawdę mamy niewiele możliwości do ruchu na co dzień. Nie to co kiedyś – praca wykonywana dawniej np. na wsi wymagała od ludzi dużej sprawności fizycznej, miastowi, by dostać się do fabryki musieli przemierzyć w większości drogę pieszo, ponieważ komunikacja publiczna nie była aż tak rozwinięta. Ponoć nawet naszą najbardziej naturalną pozycją nie jest pozycja stojąca, leżąca, czy siedząca tylko pozycja „kucająca”  – widać to po maluszkach, które dopiero nabierają sprawności ruchowej. One właśnie najwięcej czasu spędzają w takiej pozycji, która jest w pełni naturalna dla naszego ciała, pozwala zachować odpowiednią pozycję kręgosłupa jak i pokazuje pełną zakresowość ruchu stawów kończyn dolnych.

Tyle jeśli chodzi o wstęp – chyba każdy zauważył to u siebie czy u swojej rodziny – aktywność fizyczna jest ignorowanym przez nas elementem codziennego życia, co ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Na szczęście coraz więcej mówi się o tym, że aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem życia człowieka. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna (zaczynając od dzieci i młodzieży) pomaga w prawidłowym rozwoju organizmu i zachowaniu zdrowia. Dzięki aktywności kościec dziecka wzrasta i kształtuje się w odpowiedni sposób, układ krążeniowo-płucny staje się sprawniejszy i wydolniejszy. [1] Ruch możemy traktować jako sposób na zapobieganie chorobom w starszym wieku, m.in. osteoporozie, chorobom układu krążenia, zespołowi metabolicznemu i innym. Dzieciom wystarczy aktywność fizyczna w formie zabawy, spędzanie dużej ilości czasu na zewnątrz. Młodzież potrzebuje czegoś więcej, np. gry zespołowe w jakiejś drużynie, które nie tylko będą dobrą zabawą, ale też formą rywalizacji i dbałości o ciało. [2]

Ogólnie dawka zalecanej aktywności fizycznej jest zróżnicowana pod różnymi względami, zależnymi od: płci, wieku, stanu zdrowia, wykonywanej pracy. Odpowiednie dopasowanie jest niezbędne, ponieważ zbyt niska aktywność fizyczna jest równie szkodliwa, co zbyt intensywna. Zalecane jest, by trening trwał w jednostce czasu od 20 – 60 min, jest też możliwość rozbicia treningu w ciągu dnia na mniejsze sekcje po 8-10 min – wszystko zależy od predyspozycji i możliwości danej osoby.

Do zalecanych rodzajów aktywności fizycznej należą ćwiczenia aerobowe (tlenowe), takie jak: marsz (spacery, chodzenie po schodach itp.), bieg (marszobieg), jazda rowerem, pływanie, narciarstwo biegowe, kajakarstwo, wioślarstwo. Już 20 min. dziennie zwykłego spaceru z psem zaliczone jest jako aktywność fizyczna. [3] To najłatwiejsza i najbardziej dostępna forma aktywności fizycznej.

Z czasem warto zacząć myśleć i wprowadzać ćwiczenia siłowe (oporowe), np. 2 razy w tygodniu po 40 min, dołączając ćwiczenia trenujące gibkość i elastyczność ciała. Więcej o każdym z rodzajów treningów będę pisać później.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności należy zastanowić się: na co mogę sobie pozwolić, na co pozwala mi moje zdrowie, ile czasu mogę poświęcić na ruch. Warto próbować różnych form ruchu, łączyć je, mieszać, by nie znudzić się, a żeby aktywność fizyczna dawała nam satysfakcję. Czasem wystarczy wygospodarować kilka minut, by zapewnić swojemu ciału trochę ruchu, a co za tym idzie utrzymywać je w dobrym stanie i zdrowiu.

Kajka

 

[1] Materiały Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj formę”
[2] Drabik J.: Aktywność fizyczna w kształtowaniu zdrowia człowieka — korzyści i zagrożenia. Wychowanie Fizyczne i Sport 1999
[3] Siwiński W. Rasińska R.: Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowieka, 2015r
Udostępnij


Dodaj komentarz

10 komentarzy do "Aktywność fizyczna – niezbędna na co dzień"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Lidia
Gość

Mój brat śmieje się z „wdzianek” biegaczy, tłumacząc, że tylko dzięki nim można odróżnić biegacza od złodzieja, bo jedynym powodem do biegu, może być ucieczka. A ja mu ciągle tłumaczę, że ruch jest bardzo ważny, bo czasy się zmieniają, ludzie nie muszą wykazywać się tak wysoką aktywnością fizyczną, jak kiedyś.

Justyna
Gość

Można też sobie zainstalować aplikację – codziennie powinniśmy zrobić 10000 kroków 🙂
Życie bez ruchu to nie życie!

Klayudia
Gość

Do też że coraz więcej mówi się o aktywności jednak bieganie nie jest dla mnie 🙂

Klayudia
Gość

Dobrze *

Paula
Gość

Jako ludzie jesteśmy stworzeni do bycia w aktywnymi. Nasze ciała tego potrzebują 🙂

Rolaka
Gość

Ja polecam na aktywność wziąć do domu kota! Naprawdę, od kiedy w domu jest kot, rodzina rusza się 10 razy więcej, bo próbujemy złapać kota, bawimy się z nim itd. 🙂 Polecam.
Poza tym ja akurat uważam się za osobę o siedzącym trybie życia, ale zawsze, kiedy jest tlyko okazja, wybieram spacer zamiast autobusów (30 minut na uczelnię idę codziennie). Nie dość, że mam ruch, to jeszcze oszczędzam na biletach! A w lecie to się idzie na pole i wtedy ma się solarkę i ćwiczenia odchudzające w jednym!

wpDiscuz