Dlaczego weganizm, cz.2? Względy zdrowotne

Dlaczego weganizm, cz.2? Względy zdrowotne

Czy diety wegańska bądź wegetariańska są zdrowe? Oczywiście, że tak, w końcu diety te opierają się głównie na produktach nieprzetworzonych – zbożach,  warzywach i owocach, strączkach, nasionach, orzechach itp. Dlaczego więc tyle wątpliwości wokół tej diety? Tym wpisem nie tylko chce zachęcić Cię do spróbowania diety roślinnej, przedstawić kolejny argument ZA weganizmem, ale również pokazać naukowe dowody zachęcające do tego sposobu odżywiania.

 

W 1995 roku Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej w Ameryce stworzył raport „Zalecane Zmiany Podstawowych Wskazań Dietetycznych dla Amerykanów”. Już wtedy tacy lekarze jak dr med. Neal D. Bernard (znany z książek „Uciec przed chorobą”, „Wygraj z rakiem. Kuchnia antyrakowa”), dr med. Dean Ornish („Spectrum. Czuj się lepiej, żyj dłużej i zdrowiej schudnij”), dr med. Caldwell B. Esselstyn Jr., John McDougall („Nowoczesne zasady odżywiania” i wiele innych) zauważyło, że dotychczasowe wytyczne żywieniowe, zalecające spożywanie białka pochodzenia głównie zwierzęcego, nabiału oraz spożywanie tłuszczy, nie są dobre. Twierdzili, że w chorobach takich jak choroby serca, nadciśnienie, rak, nadwaga, otyłość duże znaczenie ma dieta i sposób odżywiania. Jednak dotychczasowe wskazania dietetyczne nie w pełni odnosiły się do tych badań, dlatego też Komitet wnosił o wprowadzenie pewnych korekt, o których mowa właśnie w tym dokumencie, całość tutaj [1].

 

Powstałe w latach późniejszych „Stanowisko Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego i Dietetyków Kanady” na temat diet wegetariańskich potwierdza zaś, że: „(…) Dobrze zaplanowana dieta wegańska i wegetariańska są odpowiednie dla wszystkich etapów życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa oraz dorastania. Diety wegetariańskie oferują wiele korzyści dietetyczne, w tym niższy poziom tłuszczów nasyconych i, cholesterolu i białka zwierzęcego, jak również wyższy poziom węglowodanów, błonnika, magnezu, potasu, kwasu foliowego i przeciwutleniaczy, takich jak witamina C i E oraz fitochemikalia. Zaobserwowano, że indeks masy ciała wegetarian jest niższy, niż niewegetarian, podobnie jak niższy wskaźnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca. Wegetarianie mają również niższy poziom cholesterolu i ciśnienia krwi oraz rzadziej nadciśnienie tętnicze, cukrzycę typu 2, raka prostaty i okrężnicy. (…)”[2]

 

Idąc dalej za zdrowiem, są ciekawe badania, wykazujące pozytywne działanie diety wegetariańskiej na zdrowie. Czescy naukowcy przeprowadzili badanie półroczne na osobach chorych na cukrzycę. Podzielono ochotników losowo na dwie grupy: pierwsza grupa otrzymałą zalecenia odżywiania się dietą niskokaloryczną, zalecaną przez Europejskie Towarzystwo Badań nad Cukrzycą, a druga odżywiała się wg diety wegetariańskiej. W całym badaniu chodziło głównie o spadek masy ciała, ale to u wegetarian zauważono redukcję tłuszczu podpowięziowego, który ma związek z insulinoopornością.[3]

 

Kolejne ciekawe badanie wykazało, że wegetarianie są mniej narażeni na zanieczyszczoną żywność niż ludzie żywiący się w sposób tradycyjny. Głównie badano zawartość podaż związków arsenu, akrylamidu i trwałych zanieczyszczeń organicznych takich jak polichlorowane bifenyle, dibenzofurany, dibenzo p-dioksyny i wielopierścieniowe węglowodorowy aromatyczne.[4]

Nazbierało się trochę tych ciekawostek i muszę to powtórzyć – dieta wegetariańska czy wegańska, ogólnie dieta ograniczająca produkty odzwierzęce na rzecz produktów roślinnych, nieprzetworzonych, odpowiednio zbilansowana, jest zdrowsza. Najdłużej żyjący ludzie z Niebieskich Stref również tak odżywiają się. Może i Ty spróbujesz weganizmu? Jeśli nie dla etyki, to może dla własnego zdrowia?

 

 

Kajka

[1] http://www.viva.eko.org.pl/Milczaca_arka/raport_PCRM.html#PHYSICIANS COMMITTEE FOR RESPONSIBLE MEDICINE (PCRM)

[2] http://empatia.pl/magazyn/stanowisko%20ADA%20PL_czesc%201.pdf

[3] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07315724.2017.1302367

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28754472

Udostępnij


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz