Stretching jako element codziennej aktywności

Stretching jako element codziennej aktywności

Z czym kojarzy Ci się gibkość ciała? Gdy myślisz o elastycznym ciele, co widzisz? Podoba Ci się ten widok czy przeraża? Uważasz, że Twoje ciało jest zdolne do takiego ruchu czy raczej skreślasz swój organizm na starcie, bo „nie masz predyspozycji’?

 

Może najpierw sprawdźmy czym jest gibkość – to inaczej zakres ruchu w stawie pojedynczym lub w grupie stawów. Coraz modniejsze stają się szkolenia z zakresu Mobility czy stretchingu, które pomagają w uzyskaniu jak największej gibkości, czyli sprawności w stawach. Mobility skupia się również na powięziach otaczających mięśnie, na przyczepach mięśni, na ich elastyczności, co przeciwdziała przykurczom i kontuzjom podczas treningu. Pozwala nam zachować odpowiednie wzorce ruchowe – skupienie na mobilności naszego ciała wiele wnosi nie tylko w treningu, ale także w codziennym życiu.

Dziś jednak chcę skupić się na stretchingu jako kolejnej formie aktywności zalecanej dla każdego. Mówiąc o stretchingu nie mam na myśli odhaczonych 10 min. rozciągania po treningu siłowym czy wytrzymałościowym. Oczywiście, jest to bardzo ważny element w całym treningu i OBOWIĄZKOWO należy go wykonać. Ale tak szczerze z ręką na sercu – kto poświęca temu 100% uwagi? Rozciągamy się po ćwiczeniach, bo tak nas nauczyli i wiemy, że tak trzeba. Ciężko jest nam jednak pomyśleć o stretchingu, jako osobnej formie aktywności.

 

 

Właśnie stretching zaleciłabym osobie starszej, bądź też po urazach, która nie może wrócić do normalnej aktywności fizycznej. Zaproponowałabym jej ćwiczenia rozciągające, statyczne bądź też dynamiczne po to, by rozruszać ciało i zmniejszyć napięcia mięśniowe.

Stretching pomaga nie tylko przy zwiększaniu mobilności stawów czy elastyczności mięśni u sportowców. Jest bardzo pomocnym narzędziem przy rehabilitacji lub po okresie leczenia fizjoterapeutycznego.

Siedzący tryb życia, jaki prowadzimy na co dzień (i który chce, byś zaczął urozmaicać, tutaj pisze dlaczego 😀 ) działa szkodliwie na cały nasz organizm, a przede wszystkim na nasz narząd ruchu, do którego należą kości, mięśnie i stawy. By zachować jak najlepszą formę na długie lata, by nie martwić się, co z nami będzie na emeryturze (jeśli jej dożyjemy), warto zainwestować trochę czasu w ruch.

Nie chcesz biegać? Nie chcesz chodzić na siłownię? Myślisz wtedy – dla mnie nie ma już nic innego!

A guzik prawda! Pozostaje Ci praca nad gibkością, czyli stretching! Nie tylko poprawisz stan mięśni i stawów. Stretching jest bardzo spokojną formą aktywności – działa rozluźniająco nie tylko pod względem fizycznym, ale też psychicznym. Dlatego tak wiele osób lubi, np. jogę. Powrót do domu po stresującym dniu w pracy najlepiej rozładować sesją 30 min rozciągania.

Stretching uczy świadomego czucia ciała – odpowiednio wykonany, działa jak nie jedna, mocna sesja treningowa! Może to wydawać się głupie, ale faktycznie tak jest, ponieważ podczas stretchingu człowiek na maksa skupia się na tym co robi – bez maksymalnego skupienia i uświadamiania sobie wykonywanych czynności, ćwiczenie nie ma sensu.

Jak zwykle przypominam – nie rozciągaj się na maksa, nie próbuj robić szpagatów czy temu podobnych cudów. Zaczynaj powoli od zwykłych skłonów, w rozkroku lub bez, od rozciągania ciała na boki, wyciąganiu ciała ku niebu, rozciągania w pozycji siedzącej. Staraj się wytrzymywać dane pozycje jak najdłużej głęboko oddychając (np. w każdej pozycji wytrzymaj 5 pełnych oddechów, czyli 5x wdech-wydech). Sprawdzaj swój zakres ruchu, nie przeginaj! Jeżeli czujesz ból w danej pozycji – odpuść lub spróbuj pulsacyjnie pogłębiać skłon – nie rób niczego na siłę. Nigdy nie wykonuj ćwiczeń bez podstawowej rozgrzewki! Jeżeli tylko masz możliwość – poproś trenera lub fizjoterapeutę o pomoc w doborze ćwiczeń do rozluźniania i rozciągania.

Nie bój się stretchingu – nie musisz przecież stać się najbardziej elastycznym człowiekiem świata! Rób to dla siebie i swojego ciała, a zobaczysz same pozytywne skutki!

 

Kajka

Udostępnij


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz