Trening siłowy jako element codziennej aktywności

Trening siłowy jako element codziennej aktywności

Aktywność fizyczna i jej różne formy są niezbędne dla naszego zdrowia – to jest prawda nie do podważenia. Wspominałam już, jakie elementy powinna zawierać nasza aktywność, by w pełni wykorzystać potencjał organizmu. Nietypowo zacznę od odrobiny informacji na temat treningu siłowego, który wcale nie sprawi, że staniemy się zmasowanymi mutantami, czy męskimi kobietami.

Trening siłowy to taki, który opiera się na budowaniu siły mięśni. Siła zaś to umiejętność mięśni do pokonania oporu. Opór to np. obciążenie zewnętrzne w postaci hantli czy masy naszego ciała, sama grawitacja jest też formą oporu dla naszych mięśni. Siła jest zdolnością motoryczną obok wytrzymałości, zwinności, równowagi, koordynacji i gibkości. Siła mięśniowa pozwala nam zachować organizm w stanie zdrowia, pozwala sprawnie poruszać się, utrzymać dostateczną stabilność stawów. Minimalizuje też ryzyko kontuzji mięśniowo-szkieletowych. Jest to niezmiernie ważne, jeżeli chcemy zachować sprawność fizyczną do późnej starości. Pisząc tu o „treningu siłowym” nie mam na myśli treningu kulturystycznego czy budowania nadmiernej masy mięśniowej. Chcę przybliżyć każdemu istotę treningu siłowego, jako niezbędnego elementu aktywności fizycznej, dozwolonej dla każdego.

Trening siłowy powinien zostać przez każdego włączony przynajmniej raz – dwa razy w tygodniu, ponieważ wpływa on głównie na wzmocnienie układu mięśniowo-szkieletowego. Taka forma ćwiczeń pobudza mięśnie, stawy, więzadła i ścięgna całego ciała, dlatego jest idealnym uzupełnieniem treningu aerobowego.

Formy wykonywania treningu siłowego są bardzo różne. Ważne jest, by pierwszy kontakt z treningiem siłowym odbywał się pod okiem osoby wykwalifikowanej, która przedstawi podstawowe ćwiczenia z masą własnego ciała, jak np. pompki, podciąganie, przysiady czy wykroki, które można wykonywać w różnych wariantach. Np. jeśli nie jesteś w stanie zrobić ani jednej pompki, trener pokaże Ci alternatywę od czego warto zacząć naukę pompek oraz od początku zadba o  technikę ich wykonywania, by trening nie był szkodą dla organizmu.

Jaką formę treningu siłowego wybrać dla siebie?

Jak już wcześniej wspominałam zacznij trening siłowy od podstawowych ćwiczeń, opierających się na masie ciała. Dzięki temu zwiększysz swoją siłę, dodatkowo zbudujesz podstawy do dalszych wyzwań. Oparcie się na tych podstawowych ćwiczeniach bez dodatkowego ciężaru daje możliwość wyuczenia prawidłowych wzorców ruchowych, co w dalszej drodze treningowej jest niezbędne. Ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała są wystarczająco trudne dla osób początkujących, którym nie zależy na osiąganiu celów treningowych czy siłowych, a jedynie chcą zadbać o swoje zdrowie i ciało. Z czasem, gdy ćwiczenia te nie będą już wyzwaniem lub znudzą się, warto (z pomocą trenera!) dodać do treningu siłowego większe obciążenie z zewnątrz w postaci sztangi czy hantli, wciąż pamiętając i dbając o ogólnorozwojowy charakter treningu.

Pamiętaj, by wszystko co robisz, robić z głową. Nie rzucaj się na głęboką wodę tylko po to, by zaimponować innym. Jeżeli jesteś w stanie sam panować nad techniką ćwiczeń możesz zacząć trening siłowy w domu, z tutorialami na YT, gdzie znajdziesz każde ćwiczenie w wielu wariantach z opisem techniki. Trudno jest ćwiczyć samemu w domu, bez nadzoru – nie masz jak kontrolować stabilności swojego korpusu, kręgosłupa, dlatego polecam Ci przynajmniej jedną sesję z trenerem.

Trening siłowy ma być dla Ciebie dodatkiem i rozbudowaniem codziennej aktywności fizycznej –  dla zdrowia fizycznego, a także psychicznego.

Kajka

Udostępnij


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz