Woda i jej rola w organizmie człowieka

Woda i jej rola w organizmie człowieka

Wszędzie o wodzie mówią i ciągle powtarzają o jej roli – i bardzo dobrze, niech tak robią dalej, bo jej wielozadaniowość i niezbędność w naszym organizmie jest faktem!

Woda spełnia szereg funkcji w naszym organizmie. Jest jego głównym elementem, może stanowić 45-57% masy ciała! Różnice w zawartości wody w danym organizmie są zależne od płci, wieku, budowy ciała. Tu taka ciekawostka, że dorosły mężczyzna ma zawartość wody w organizmie na poziomie ok. 60%, kobieta natomiast na poziomie 54%. Wynika to z większego udziału tkanki tłuszczowej u kobiet (niestety, taka prawda 😛 ). Sama tkanka tłuszczowa zawiera tylko około 10-20 % wody, dlatego też często u osób otyłych ilość wody w stosunku do  całej masy ciała jest mniejsza niż u osób z prawidłową masą ciała.

Woda nie tylko „buduje” organizm – jest też środowiskiem, w którym procesy życiowe mogą zachodzić. Formowanie kęsów jedzenia, przesuwanie treści jelitowej, działanie kwasu żołądkowego, enzymów trawiennych, następnie ich transport poprzez krew – wszystko to dzieje się dzięki wodzie.

Woda stanowi ochronę dla gałki ocznej, mózgu, rdzenia kręgowego i płodu. Maź stawowa (w większości zawiera wodę) zmniejsza tarcie stawów. Co więcej woda ma bardzo dużą rolę w termoregulacji naszego organizmu! I kto teraz powie, że woda nie jest ważna?

Teraz skoro już wiemy jak ważna jest woda i jak wiele funkcji spełnia, trzeba zadbać o odpowiedni jej bilans w organizmie. To, ile wody wprowadzamy do organizmu musi równoważyć się z tym ile tej wody wykorzystujemy i wydalamy. Źródłem wody są oczywiście i przede wszystkim napoje, a to ile ich potrzebujemy jest zależne od wielu czynników (jak zwykle): od wieku, stanu fizjologicznego, aktywności fizycznej, warunków klimatycznych, składu diety (część pożywienia również dostarcza nam wodę, ale jest to stosunkowo niewielki procent). Woda jest wytwarzana również w organizmie podczas rozpadu glukozy, kwasu palmitynowego i albumin – niestety wciąż tej wody powstaje niewiele, ażeby te przemiany energetyczne nastąpiły też potrzebna jest woda.

Wodę tracimy cały czas przez różne organy. Głównym są nerki, których rola w gospodarce wodnej organizmu jest największa. Ilość moczu jaką wydalamy, zależna jest nie tylko od ilości spożytych płynów, ale też od rodzaju pokarmu. Żeby to wszystko grało do akcji wkraczają hormony, m.in. wazopresyna, która zagęszcza mocz, byśmy nie wydalili za dużo wody z organizmu (wywołuje resorpcję wody). Wytwarzana jest w podwzgórzu, a wpływ na jej pojawienie się mają: zmniejszenie objętości osocza, ból, stres, wysiłek fizyczny, wymioty, nikotyna. Resorpcję wody stymuluje również układ renina-angiotensyna-aldosteron. Ta hormonalna kontrola pomaga w ciągłym utrzymywaniu równowagi wodnej w organizmie, ale dodatkowo pomaga w tym układ nerwowy, który pobudza odpowiednie receptory, gdy odczuwamy pragnienie. Niestety, uczucie pragnienia pojawia się dopiero po utracie takiej ilości wody, jaka odpowiada  ok. 2% masy ciała. To jest wytłumaczenie, dlaczego mamy wodę pić ciągle, a nie tylko wtedy, gdy się nam zachce.

Wodę tracimy jeszcze przez płuca, wydychając powietrze oraz przez skórę poprzez pocenie. Ta ostatnia forma utraty wody trwa przez cały czas, nawet gdy jesteśmy odwodnieni, a towarzyszą temu utrata elektrolitów. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie płynów przy wysokich temperaturach i przy aktywności fizycznej!

Wiem, że dla niektórych to już nudne ciągłe klepanie o tej wodzie, ale powtarzać trzeba to sobie i innym ciągle – woda jest niezbędna do życia, pamiętajmy o jej uzupełnianiu!!!

To, jaką wodę wybierać – kolejnym razem 😀

Kajka

 

Literatura:
Gawęcki J.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Udostępnij


Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Woda i jej rola w organizmie człowieka"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Małgorzata Hert
Gość

Świetny wpis. Woda jest mega ważna. Miałam swego czasu problem z jej piciem, nawet nie potrafiłam wypić szklanki dziennie. Dziś wszystko się zmieniło 🙂

Jull Krajewska
Gość

Bardzo cenne informacje! Ja korzystam na codzień z aplikacji przypominającej mi o piciu wody! Bo miałam z tym problem 🙂

wpDiscuz